Museo Pohjanmaa

Teuvan Pyörätalli

cykelmuseumteuva2992
cyjelmuseumteuva3035
cykelmuseumteuva3010
cykelmuseumteuva3024
MG9396 Teuvan pyrtalli
cykelmuseumteuva2992
cyjelmuseumteuva3035
cykelmuseumteuva3010
cykelmuseumteuva3024
MG9396 Teuvan pyrtalli
Tiesitkö, että...
Kävijät saavat mielellään kokeilla pyöräilyä vanhanajan isolla puisella polkupyörällä. Jos siinä onnistuu, saa diplomin!

Teuvan pyörämuseo kertoo ainutlaatuisesti polkupyörän historiasta ja käytöstä aikojen saatossa. Monenlaiset polkupyörät, julisteet, valokuvat ja muut esineet herättävät historian eloon.

Polkupyörän historiaa esittelevä pyörämuseo on ainoa laatuaan Suomessa. Se avasi ovensa vuonna 1999 ja sen kokoelmassa on yli 400 esinettä ja 800 valokuvaa. Museo sai alkunsa saksalaissyntyisen, Teuvalle asettuneen polkupyöräkorjaaja Reiner Bojen ansiosta. Hän korjasi vanhoja polkupyöriä ottamalla niihin osia rikkinäisistä pyöristä ja kokoamalla niistä ehjän ja toimivan pyörän. Museon kokoelmissa on neljätoista Bojen pyörää. Suurin osa museon pyöristä on toisen maailmansodan jälkeiseltä ajalta, mutta jotkut ovat 1900-luvun alusta.

Museoon astuttaessa kävijää tervehtivät seinille ripustetut värikkäät ja humoristiset eri pyörämerkkejä mainostavat julisteet. Vitriineihin on koottu erilaisia metallisia runkomerkkejä 1900-luvun eri vuosikymmeniltä. Lyhyt videoesitys valaisee polkupyörän historiaa Suomessa.

Kokoelman harvinaisuus, Ruotsin armeijan polkupyörä, on varustettu isolla laukulla, jossa on korjauksiin tarvittavia työkaluja ja varaosia. Kolmirenkaisesta polkupyörästä ja tuolin istuinosasta on rakennettu kotitekoinen pyörätuoli, jonka kettinkiä pyöritettiin jalkavoimien sijaan käsivoimin. Moottoriavusteisesta pyörästä tulee muutamalla polkaisulla polkupyörän ja moottoripyörän välimuoto. Kotitekoinen kolmen hengen tandempyörä vuodelta 1975 on mielenkiintoinen kulkuneuvo. Sen pyöränrenkaita ja vanteita on vahvistettu, jotta ne kantaisivat kolmen hengen painon. Kokoelmaan kuuluu myös 1960-lukuinen kuntopyörä.

Pyörissä oli usein erilaisia lisävarusteista, joista osa oli hankittu ulkomailta. Museossa on espanjalainen, öljyllä ja steariinikynttilällä toiminut pyöränlamppu 1900-luvun alkupuolelta. Koristeelliset, sirot hammasrattaat ja kettinkisuojat näyttävät pikemminkin teiden taideteoksilta kuin pyöränosilta.

Kesäkuukausina järjestetään torstaipyöräilyjä ja arpajaisia.