Museer i Österbotten

Östermark cykelmuseum

cykelmuseumteuva2992
cyjelmuseumteuva3035
cykelmuseumteuva3010
cykelmuseumteuva3024
MG9396 Teuvan pyrtalli
cykelmuseumteuva2992
cyjelmuseumteuva3035
cykelmuseumteuva3010
cykelmuseumteuva3024
MG9396 Teuvan pyrtalli
Visste du att...
Besökarna får gärna försöka cykla på en stor gammaldags cykel av trä. Lyckas man får man ett diplom!

Cykelmuseet i Östermark är ett unikt museum som berättar om cykelns historia och användning genom tiderna. Cyklar av många olika slag, affischer, fotografier och andra föremål väcker historien till liv.

Cykelmuseet är det enda av sitt slag i Finland som förevisar cykelns historia. Museet öppnade sina dörrar 1999 och har en samling på över 400 föremål och 800 fotografier. Museet fick sin början tack vare Reiner Boje, en tyskfödd cykelreparatör bosatt i Östermark. Han reparerade gamla cyklar genom att ta delar från söndriga cyklar och pussla ihop dem till en hel och fungerande cykel. I museets samlingar finns 14 av Bojes cyklar. Största delen av cyklarna på museet är från efter andra världskriget, men en del är från 1900-talets början.

När besökare stiger in i museet möts man av väggar prydda med färggranna och humoristiska affisher som gör reklam för olika cykelmärken. I vitrinerna har man samlat olika rammärken av metall från 1900-talets olika årtionden. En kort videoföreställning belyser cykeln historia i Finland.

En raritet i samlingen är en cykel från den svenska armén är utrustad med stor väska med reservdelar och verktyg för reparation. En hemgjord rullstol har tillverkats med hjälp av en cykel med tre hjul, en stolsits och en kätting med handvev som snurrade på hjulen med handkraft istället för med benkraft. Den motorförsedda cykel blir med några sparkar ett mellanting mellan cykel och motorcykel. Ett speciellt intressant fordon är den hemgjorda tendemcykeln för tre personer från 1975. Både däck och fälgar har förstärkts för att klarar av tyngden för tre personer. I samlingen finns till och med en motionscykel från 1960-talet.

Cykeln var ofta försedda med olika tillbehör och en del hämtades utomlands ifrån. På museet finns en cykellampa från Spanien från 1900-talets början som fungerade med olja och stearinljus. Dekorativa och sirliga kugghjul och kättingskydd ser snarare ut som konstverk på väggarna än cykeldelar.

Under sommarmånaderna arrangeras torsdagscyklning och lotteri.