Museer i Österbotten

Vasa sjöfartsmuseum

sjmuseumvasa7915
sjmuseumvasa7793
sjmuseumvasa7834
sjmuseumvasa7849
sjmuseumvasa7915
sjmuseumvasa7793
sjmuseumvasa7834
sjmuseumvasa7849
Visste du att...
Fyrbåtens siren som varnade för dimma kunde höras så långt som 40 kilometer bort.

Vasa var i tiderna en betydande rederi- och sjöfartsstad. I Vasa sjöfartsmuseum visas den lokala sjöfartstraditioner från skeppsbyggandet på 1800-talet till dagens kryssningsfartyg. Glimtar av sjöfartslivet förr fås genom en mängd spännande föremål, miniatyrmodeller, fynd från skeppsvrak och fotografier.

Vasa sjöfartsmuseum finns på stranden vid Brändö sund. Platsen var i 150 år centrum för Vasa yttre hamn och skeppsbyggeri. Stranden kantades av köpmännens bodar och magasin på 1800-talet och i början av 1900-talet och museet är inrymt i ett av dessa saltmagasin. Skeppsredaren Wolff lät bygga saltmagasinet i mitten av 1800-talet och byggnaden har bevarats väl tack vare saltets konserverande effekt. På området finns totalt fyra ursprungliga hamnmagasin varav ett förmodligen är från slutet av 1700-talet och hitflyttat från Gamla Vasa.

Vasas sjöfarts historia berättas genom en omfattande samling av foton, miniatyrer och en mängd spännande föremål. I entrée möts besökaren av en stor fyrlykta från Valsörarna och på väggarna hänger fotografier och information om fyrarna i Kvarken och om livet som fyrvaktare. Många fartyg har gått på grund i Kvarkens steniga skärgård. Spännande fynd från vraken har gjorts och ställs ut på museet. Ett av museets pärlor är en dykardräkt från början av 1900-talet som väger cirka 100 kg.

Övre våningens utställningshall fylls av miniatyrmodeller av historiska skepp. Här finns miniatyrskepp och fotografier från segelfartygens blomstringstid på 1800-talet, från det sista postfartyget som gick mellan Eckerö och Grisslehamn och från den första ångbåten i Finland som började trafikera utanför Östersjön och många fler historiska fartyg. Även de nyare kryssningsfartygen har blivit avbildade som miniatyrer och till och med besättningens uniformer finns bevarade. Trafiken mellan Vasa och Umeå har spelat en stor roll för Vasa sjöfart under modern tid. På 1950-talet använde man sig av ångfartyg förrän de stora kryssningsfartygen kom in i bilden. Vasas många olika rederier presenteras med både bilder och föremål.

För den teknikintresserade finns en utställning om båtmotorer som omfattar cirka 100 exemplar. Samlingen presenterar ett tvärsnitt av Vasa olika motortillverkare. Här har funnits cirka 14 olika motortillverkare under åren, såsom Wickström förr och Wärtsilä idag.

På backen invid museet har fem stenar placerats ut för att markera landhöjningens olika skeden under århundradena. I Kvarkenområdet är landhöjningen cirka en meter per århundrade.